509439A0-AA18-4E35-B94B-1FB7F3B17DB5.jpeg

Redcord

Redcord therapie is een pijnvrije trainingsmethode gericht op het specifiek activeren van verzwakte spieren en het verbeteren van hun coördinatie en aansturing. Elke spier de juiste functie met de juiste hoeveelheid kracht.

Bij aanhoudende pijnklachten, inactiviteit of verstoorde bewegingspatronen gaat het lichaam door met compenseren. Hierbij worden grote spiergroepen overmatig gebruikt, waardoor het lichaam in een vicieuze cirkel van pijn, verhoogde spanning en inactiviteit blijft bewegen.

Bij deze training worden de lokale spieren getraind met behulp van instabiele touwen. Deze touwen zorgen ervoor dat de globale spieren leren ontspannen en de lokale spieren worden geactiveerd. Hierdoor ontstaat een ontspannen bewegingspatroon.

De behandeling start met het opzoeken en testen van de zwakste schakels in de bewegingsketen.  Die kunnen ontstaan door een afgenomen stabiliteit, een verminderde neuromusculaire controle of spierkracht. Op basis van deze testen wordt een trainingsprogramma opgestart met gecontroleerde, pijnvrije oefeningen. Redcord is geschikt voor elke doelgroep en omdat de behandeling pijnvrij is kan deze aangepast worden aan elk niveau.

Indicaties redcord therapie

• Chronische pijnklachten (nek, rug, bekken en schouder vormen de grootste doelgroep)

• Houdingstraining

• Verstoorde bewegingspatronen